Emotional disorders and their relationship to academic achievement in dental students

Abstract

Introduction: Emotional disorders can influence the academic performance of students, however, the factors, academic, family and social, can modify this relationship.

Aim: To describe the emotional disorders and their relationship with academic performance in the students of the Faculty of Dentistry of the Cooperativa de Colombia University, Medellin, Envigado.

Materials and methods: A cross-sectional study was conducted in 140 randomly selected students, who were surveyed with sociodemographic information, academic performance and applied a validated instrument for measuring emotional disorders. A univariate and bivariate analysis was performed.

Results: 140 students participated, the average age was 22,5 years, most women 55,7%. In general the average of the students was of 3.79 with a standard deviation of 0.33 a minimum of 3,0 and a maximum of 4,5. Mainly, a greater percentage of the depressive disorder was found in 18,6% and of anxiety in 13,6% and there was no association with statistical significance between the emotional disorders and the academic performance, according to the chi-square test (p≥0.05, chi-square).

Conclusion: The most frequent emotional disorders in dental students were depression and anxiety. Depression occurred more in students with average (good) academic performance.

Authors

  • Angela María Sarrazola-Moncada
  • Juan David Soto-Faudi
  • Luisa Carmona
  • Milena Garcia
  • Gisela Rojas
  • Vanesa Tabares
  • Maritza Vásquez

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

References

1. Gutiérrez JA, Montoya LM, Toro BE, Briñón MA, Rosas E, Salazar LE. Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Rev CES Med. 2010; 24(1):7-17

2. Amézquita MA, Gutierrez RE, Zuluaga D. Prevalencia de la depresión, ansiedad y comportamiento suicida en la población estudiantil de pregrado de la Universidad de Caldas año 2000. Rev Colomb Psiquiatr. 2013; 32(4):341-56.

3. Gaviria S, Rodriguez MA, Alvarez T. Calidad de la relacion familiar y depresión en estudiantes de medicina de Medellin, Colombia. Rev Chil Neuro-psiquiatr. 2002; 40(1):41-6.

4. Blog de cont enido ps i cológi co, Psicosystem, MINI Entrevista de Neuropsiquiatria Internacional, [Internet] 22 de noviembre de 2012, pagina principal [consultado 25 de agosto de 2015] Disponible en: http://www.psicosystem.com/2012/11/mini-entrevistaneuropsiquiatrica.Html

5. Montaner J, MINI, una herramienta de gran utilidad psiquiátrica, [Internet] 26 de julio de 2009, [consultado 25 de agosto de 2015]. Disponible en:http://www.consumer.es/web/es/salud/psicologia/2009/07/26/186750.php

6. Caballero-Dominguez C, Hederich C, Sañudo J. El burnout académico: Delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Rev Latinoam Psicol. 2010; 42(1):31-146.

7. Serrano Barquin C, Rojas García A, Ruggero C. Depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Rev Int Psicol Edu. 2013; (15)1:47-60.

8. Hamaideh SH; Ayman M. Hamdan-Mansour. Variables psicológicas, cognitivas y personales que predicen la logro académico entre los estudiantes universitarios de ciencias de la salud. N.E.T. 2014. 34;703-8.

9. Abdulghani H. El estrés y la depresión entre los estudiantes de medicina: estudio transversal de la ONU en la facultad de medicina de Arabia Saudí. Pak J Med Sci. 2008;24:12-7.

10. Abdulghani A, AlKanhal, E. Mahmoud, G. Ponnamperuma, E. Alfaris. El estrés y su efecto en los estudiantes de medicina: estudio transversal de la ONU de una universidad de Medicina en Arabia Saudí. J Popul Salud Nutr. 2011; 29:516-22.

11. Mustafa M, Nasir R, Yusooff F. Apoyo de los padres, la personalidad, la auto-eficacia, y la depresión entre los estudiantes de medicina. P.S.B.S. 2010; 7:419-24.

12. Khadijah S, Fariza F, Shamsul S, Omar K, Aniza I, Raynuha M. Correlates of depression, anxiety and stress among Malaysian university students. Asian J Psychiatry. 2013; 6:318-23.

13. Castro R, Campero L, Hernández B. La Estudios Sobre Apoyo Social en Salud: Situación Desafíos y real soles. Rev Saúde Pública. 1997; 31 (4):425-35.
Published
2018-05-12
| 89 |
How to Cite
Sarrazola-Moncada, A., Soto-Faudi, J., Carmona, L., Garcia, M., Rojas, G., Tabares, V., & Vásquez, M. (2018). Emotional disorders and their relationship to academic achievement in dental students. Revista Estomatología, 25(2), 25 - 30. https://doi.org/10.25100/re.v25i2.6500
Section
Original Articles